Rekenen/wiskunde - Meten en meetkunde - kerndoel 32


De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.

Toelichting en verantwoording

meten en meetkunde Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;

Inhoud voor: groep 1 en 2
  • oriënteren en plaatsbepalen in de bekende eigen omgeving
  • beschrijven van routes
  • construeren met blokken, papier en ander constructiemateriaal
  • onderzoeken van en opereren met vormen en figuren (bijv. vouwen), schaduwen, spiegels, patronen
  • verkennen en onderzoeken van meetkundige basisvormen (cirkel, vierkant, driehoek) en hun eigenschappen
  • en het ontwikkelen van taal bij bovenstaande
Inhoud voor: groep 3 en 4

als in groep 1/2 +

  • oriënteren en plaatsbepalen in een voor de kinderen bekende omgeving en representaties daarvan als via maquettes en eenvoudige plattegronden
  • beschrijven van routes en verbinding leggen met het vervoer
  • constructie van blokkenbouwsels op basis van voorbeelden en beschrijvingen (mondeling, via foto's en plattegronden)
  • ontdekken en voortzetten van patronen
  • (na)leggen van mozaïekfiguren en daarbij experimenteren met vormen en symmetrie
  • spiegelen en onderzoeken van symmetrieassen
  • eigenschappen van meetkundige figuren (vierkant, kubus) onderzoeken
  • onderzoeken van vervormen en gelijkvormigheid
  • experimenteren met licht en schaduw
  • en het ontwikkelen van taal bij bovenstaande. De nadruk ligt op 'onderzoeken', 'voorspellen', 'experimenteren', 'verklaren' en 'redeneren'
Inhoud voor: groep 5 en 6

als in groep 3/4 +

  • oriënteren en plaatsbepalen in het platte vlak en in de ruimte op maquettes, plattegronden en eenvoudige kaarten
  • routes met het openbaar vervoer, wegennet op de landkaart
  • lengten en afstanden bepalen met behulp van een gegeven schaallijn
  • onderzoeken van de kubus (eigenschappen, bouwplaten)
  • maken van bouwplaten
  • symmetrieassen tekenen
  • vergroten en verkleinen van tekeningen en het verband met verhoudingen onderzoeken
  • en het ontwikkelen van taal bij bovenstaande. De nadruk ligt op 'onderzoeken', 'voorspellen', 'experimenteren', 'verklaren' en 'redeneren'
Inhoud voor: groep 7 en 8

als in groep 5/6 +

  • afstanden bepalen met behulp van schaallijn en schaal
  • tekenen van uitslagen voor een bouwsel (mandje, doos, piramide, kegel, driezijdig prisma, dobbelsteen) en vervolgens construeren
  • onderzoekjes naar ons zonnestelsel, het draaien van de aarde om de eigen as én om de zon, en de verschijnselen dag en nacht
  • het onderzoeken van vormen en hun eigenschappen
  • experimenteren, voorspellen en redeneren rond het thema licht en schaduw (veraf, dichtbij, stand van zon/lamp)
  • vergroten/verkleinen van twee- en driedimensionale vormen en nadenken over het verband met verhoudingen (lengte, oppervlakte, inhoud)
  • experimenteren met en redeneren bij viseerlijnen (wat is zichtbaar vanaf bepaalde standpunten)
  • en het ontwikkelen van taal daarbij. De nadruk ligt op 'onderzoeken', 'voorspellen', 'experimenteren', 'verklaren' en 'redeneren'