Rekenen/wiskunde - Meten en meetkunde - kerndoel 32
De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.
meten en meetkunde Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;
Inhoud voor: groep 1 en 2
- oriënteren en plaatsbepalen in de bekende eigen omgeving
- beschrijven van routes
- construeren met blokken, papier en ander constructiemateriaal
- onderzoeken van en opereren met vormen en figuren (bijv. vouwen), schaduwen, spiegels, patronen
- verkennen en onderzoeken van meetkundige basisvormen (cirkel, vierkant, driehoek) en hun eigenschappen
- en het ontwikkelen van taal bij bovenstaande
Inhoud voor: groep 3 en 4
als in groep 1/2 +
- oriënteren en plaatsbepalen in een voor de kinderen bekende omgeving en representaties daarvan als via maquettes en eenvoudige plattegronden
- beschrijven van routes en verbinding leggen met het vervoer
- constructie van blokkenbouwsels op basis van voorbeelden en beschrijvingen (mondeling, via foto's en plattegronden)
- ontdekken en voortzetten van patronen
- (na)leggen van mozaïekfiguren en daarbij experimenteren met vormen en symmetrie
- spiegelen en onderzoeken van symmetrieassen
- eigenschappen van meetkundige figuren (vierkant, kubus) onderzoeken
- onderzoeken van vervormen en gelijkvormigheid
- experimenteren met licht en schaduw
- en het ontwikkelen van taal bij bovenstaande. De nadruk ligt op 'onderzoeken', 'voorspellen', 'experimenteren', 'verklaren' en 'redeneren'
Inhoud voor: groep 5 en 6
als in groep 3/4 +
- oriënteren en plaatsbepalen in het platte vlak en in de ruimte op maquettes, plattegronden en eenvoudige kaarten
- routes met het openbaar vervoer, wegennet op de landkaart
- lengten en afstanden bepalen met behulp van een gegeven schaallijn
- onderzoeken van de kubus (eigenschappen, bouwplaten)
- maken van bouwplaten
- symmetrieassen tekenen
- vergroten en verkleinen van tekeningen en het verband met verhoudingen onderzoeken
- en het ontwikkelen van taal bij bovenstaande. De nadruk ligt op 'onderzoeken', 'voorspellen', 'experimenteren', 'verklaren' en 'redeneren'
Inhoud voor: groep 7 en 8
als in groep 5/6 +
- afstanden bepalen met behulp van schaallijn en schaal
- tekenen van uitslagen voor een bouwsel (mandje, doos, piramide, kegel, driezijdig prisma, dobbelsteen) en vervolgens construeren
- onderzoekjes naar ons zonnestelsel, het draaien van de aarde om de eigen as én om de zon, en de verschijnselen dag en nacht
- het onderzoeken van vormen en hun eigenschappen
- experimenteren, voorspellen en redeneren rond het thema licht en schaduw (veraf, dichtbij, stand van zon/lamp)
- vergroten/verkleinen van twee- en driedimensionale vormen en nadenken over het verband met verhoudingen (lengte, oppervlakte, inhoud)
- experimenteren met en redeneren bij viseerlijnen (wat is zichtbaar vanaf bepaalde standpunten)
- en het ontwikkelen van taal daarbij. De nadruk ligt op 'onderzoeken', 'voorspellen', 'experimenteren', 'verklaren' en 'redeneren'