Oriëntatie op jezelf en de wereld - Natuur en techniek - kerndoel 43


De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind.

Toelichting en verantwoording

weer Van toepassing voor: groep 1 en 2; groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;

Inhoud voor: groep 1 en 2
  • veranderingen in het dagelijkse weer:
    wind, regen, zon, wolken, hagel, mist, sneeuw, temperatuur
Inhoud voor: groep 3 en 4

als groep 1/2 +

  • meten:
    windrichting, temperatuur, hoeveelheid regen en mate van bewolking
  • soorten neerslag: regen, hagel, sneeuw
Inhoud voor: groep 5 en 6

als groep 3/4 +

  • weerbeeld per seizoen met:
    windrichting, windkracht, hoeveelheid neerslag, bewolking, temperatuur
  • soorten wolken: veegwolk, golfwolk, schaapjeswolk, cumulus
Inhoud voor: groep 7 en 8

als groep 5/6 +

  • verband tussen weer en seizoen:
    temperatuur, wind en neerslag
  • verband tussen zonnestand en temperatuur (seizoen)

klimaat Van toepassing voor: groep 3 en 4; groep 5 en 6; groep 7 en 8;

Inhoud voor: groep 3 en 4
  • verschillen in de ruimte;
    bijvoorbeeld het verschil tussen het weer in een plaats aan zee en een plaats in het binnenland (bijvoorbeeld IJmuiden en Enschede)
  • verschillen in de tijd; weersveranderingen per seizoe
Inhoud voor: groep 5 en 6
  • zee-, land- en subtropisch klimaat in Europa:
    temperatuur en neerslag
  • verschillen in de aanwezige flora en fauna in de verschillende klimaatzones
Inhoud voor: groep 7 en 8
  • poolklimaat
  • tropisch klimaat
  • woestijnklimaat
  • hooggebergteklimaat
    • kenmerken (temperatuur en neerslag)
    • spreiding in de wereld
    • gevolgen voor mens, dier, plant en landschap

Toelichting: Landschap

Alles om ons heen is landschap. Een veel gehanteerde tweedeling is:

Natuurlandschap:
een landschap dat (vooral) gevormd is door processen in de natuur, bijvoorbeeld een rivierenlandschap, een hooggebergtelandschap. Het enige (nog echte, zegt men), natuurlandschap in Nederland is het waddenlandschap.

Cultuurlandschap:
een landschap dat gevormd is door ingrijpen van de mens, bijvoorbeeld een stads-/dorpslandschap, een droogmakerij/IJsselmeerpolder, ingedijkt land, enzovoort.

Eigenlijk is er in Nederland altijd sprake van een combinatie van beiden, bijvoorbeeld een es- en brinkdorplandschap op een stuwwallenlandschap of een polder (landschap) op een veen- of zeekleilandschap.